Úspech aj vďaka vyššiemu záujmu vlastníkov
Fáza prípravy výmeny rozvodov bola skutočne mravčou prácou, na ktorej sa od samého začiatku veľmi aktívne podieľala netradične až 8-členná komisia zložená z vlastníkov bytov (štandardne komisiu tvoria 3 – 5 ľudia). Komisia, zamestnanci OSBD a všetci zainteresovaní, vrátane projektanta, sa stretli neporovnateľne viackrát, než je zvykom (obyčajne ide o 4 – 5 stretnutí). ,Aj pri obnove predsadených schodísk sa uskutočnilo viac stretnutí ako je bežné. „Vlastníci sa totiž rozhodli projekt počas jeho prípravy „okresať,“ zdôvodňuje Peter Eliáš, ktorý za OSBD túto časť projektu obnovy zastrešoval.
Využili inštitút písomného hlasovania
Najdôležitejšie je, že sa vlastníci v takom veľkom dome vôbec dokázali potrebnou väčšinou zhodnúť nielen na samotnej obnove, ale aj na jej financovaní a zhotoviteľovi – hoci nie na schôdzi vlastníkov, ale písomným hlasovaním vo februári 2015. Potom už práce „dostali zelenú“.
S ohľadom na komfort
Takto vyzerala výmena rozvodov očami zástupcu vlastníkov: „Najskôr vymenili ležaté rozvody, hneď potom rezervné prípojky, a tak vždy na pár hodín nešla buď len teplá alebo studená voda. Potom prešli na stúpačky v bytoch a montovali už originálne prípojky. Voda nikdy nebola veľmi dlho odstavená.“
Ing. Patrik Šmehýl z realizátorskej firmy PROGRES THERM s. r. o., poveril Pavla Černeka – skúseného stavbyvedúceho a obaja sa podľa vlastníkov bytov svojej úlohy zhostili dokonale. „Stavbyvedúci prácu výborne zabezpečoval technicky i organizačne, pri riešení problémov postupoval veľmi operatívne,“ hodnotí I. Kobolka.
V 11-podlažnom dome tak pracovníci zvládli jednu stúpačku za deň, na čo si mnohé firmy vyhradzujú dva dni (aj keď musíme uviesť, že vzduchotechnika sa nevymieňala). Od 14. mája do 16. júna dokázali vymeniť rozvody v 192 bytoch s 18 stúpačkami. A všetko „klapalo“ ako hodinky, aj vďaka presne dodržiavanému časovému harmonogramu, ktorý bol vyvesený v každom vchode.
PROGRES THERM: obyvateľov nechceme stresovať
„Bytový dom Černovská bol počtom bytov zatiaľ najväčším projektom, ktorý sme realizovali, no objemovo máme za sebou už aj väčší objekt,“ hovorí P. Šmehýl a pokračuje: „Rýchlosť realizácie nespočíva ani tak v množstve ľudí, ako skôr v dobre organizovanej práci. Práce sa snažíme vykonať tak rýchlo, ako to len ide a čím skôr odísť z bytu, aby sme obyvateľov dlho nestresovali,“ vysvetľuje P. Šmehýl.
Firma PROGRES THERM s. r. o. (na trhu už od roku 1996), v roku 2015 dokonca zrealizovala výmenu rozvodov v až 900 bytoch.
Nie je priestor na zaváhanie
Pri všetkých druhoch systémov (tu to bol REHAU), je doba realizácie rovnaká. Podľa P. Šmehýla však nie je možné plynulo pracovať bez riadnej prípravy realizácie a sprístupnenia bytov. „Ak by sa v jeden deň nepodarilo dokončiť stúpačku, ďalší deň je na rade nasledujúca, a nie je čas vrátiť sa späť. Preto keď nám na Černovskej jeden vlastník oznámil, že svoj byt nesprístupní, keby nebolo pánov Piliara a Kobolku, výmena v celej jednej stúpačke by sa asi vôbec nezrealizovala,“ konštatuje P. Šmehýl.